fredag 3. februar 2012

Tørket svinelever



Jeg tror jeg kan påstå at absolutt alle hunder elsker lever. Og det er noe av det enkleste du kan lage til hunden din. Noe jeg absolutt kan anbefale. Det trengs ingen kokkeferdigheter til å lage disse, og hunden din kommer til å elske dem.
Hvis du tørker leveren så holder den seg lengre og blir enklere å håndtere.
Du kan bruke den leveren du vil til dette. Her har jeg brukt svinelever kjøpt i vanlig matbutikk. Det bruker å ligge i frysedisken. Tin leveren før du begynner.



Kok den i ca 20 minutter til den er helt gjennomkokt. Avkjøl leveren og skjær den i tynne skiver. Nå er de egentlig klare til å nytes av hunden. Perfekte til å bruke som godbiter, eller du kan dele det opp i små biter og tilsette det i maten til hunden. Det vekker appetitten!



Eller du kan gå ett steg videre og tørke leveren. Grunnen til at man vil gjøre det er at godbitene får en mye lengre holdbarhet, og blir enklere å håndtere. Dvs. at du slipper å bli klissete på hendene hvis du tar med deg godbitene på tur. Det er ikke så vanskelig å tørke de heller. Jeg bruker å tørke leveren i ovnen på varmluft over natt på ca 50 grader. Hvis du ikke vil gjøre det så kan du ha de på ca 100 grader i 1-2 timer, og la de tørke ekstra på ettervarmen  i ovnen. Siden det brukes varmluft så kan du sette inn flere brett på samme tid.



Var ikke dette enkelt:-) Anbefaler virkelig å prøve dette, så får du noen fantastiske godbiter som inneholder kun lever og ikke noen kunstig stoffer. Ganske billig er det også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar